Még elszántabb lépéseket kell tennie a Tesco átalakítása érdekében Nagy-Britanniában Philip Clarke-nak, a vállalat vezérigazgatójának azt követően, hogy a befektetők előrejelzése szerint szerdán megjelenő jelentésében nem túl jó hírekről számol be a cég. Eszerint a február 14-ét megelőző évben kicsit több mint hat százalékkal, 3,24 milliárd fontra (5,4 milliárd dollár) csökkent kereskedelmi profit. Ez a fajta nyereségmutató kiszűri az ingatlanok értékváltozásának hatását. Az árbevétel két százalékkal, 64,1 milliárd fontra zsugorodhatott.

Egy évvel korábban arról volt kénytelen beszámolni a Tesco, hogy 19 év óta először mérséklődött a profitja. Nem jó hír az sem, hogy a Kantar Worldpanel piackutató cég becslése szerint az áruházlánc brit piaci részesedése 28,6 százalékra mérséklődött a március 31-ét megelőző 12 hétben. Egy évvel korábban még 29,7 százalék volt ez az arány. A Wall Street Journal értékelése szerint ezek a számok kellemetlenek Clarke-nak, aki 1974-ben tinédzserként lépett be a Tescóhoz, és a ranglétrát végigjárva jutott el a cégnél a csúcsra.

Többfrontos harc

Clarke a vezérigazgatói poszt átvétele előtt az áruházlánc nemzetközi tevékenységét irányította, ezért a szakértők arra számítottak, hogy folytatja az elődje által szorgalmazott erőteljes külföldi terjeszkedést. Ehelyett leépítette a túl nagyra nőtt szervezetet - például kivonultak az USA-ból és Japánból, Kínában pedig egy helyi márkával léptek szoros kapcsolatra -, viszont Nagy-Britanniában mélyreható megújulásba kezdtek. Igyekeznek például elcsábítani a piac drágább szegmensét képviselő kávézók, pékségek és családbarát vendéglők ügyfeleit.

A vállalat nagy méretei és a brutális piaci verseny tükrében, mindig nehéz feladat volt sínen tartani a Tescót - hangsúlyozza Clive Black, a Shore Capital brókercég elemzője, aki 20 éve követi figyelemmel az áruházlánc sorsának alakulását. Ugyanakkor látni kell, hogy miközben a menedzsment alapvetően a hazai piaci helyzet javítására koncentrál, azt is bizonyítania kellene, hogy kezében tartja a vállalat európai tevékenységét.

A Kantar felméréséből az is kiderült, hogy az Lidl és az Aldi szipkázza el a vevőket. Együttes piaci részesedésük egy év alatt 6,3 százalékról nyolc százalékra nőtt. Ma már nem csak az olcsó árukat kedvelő vásárlókat csábítják el, hanem egyes termékeik minőségével is hódítanak. A Tesco egyik versenytársa, a WM Morrison Supermarkets árcsökkentéssel reagál a diszkontláncok kihívására és egyes elemzők szerint a Tescónak is ezt kellene tennie. Ennek azonban a profit láthatja kárát - a cég tervei szerint 200 millió fontot fordít árai faragására.