A TikTok vezetése szerdán bejelentette, módosítja a választási és politikai hirdetési szabályait, és betilt mindenfajta kampányadomány-gyűjtést a népszerű közösségi oldalon. A kínai ByteDance tulajdonában lévő, rövid videókra specializálódott platform az amerikai félidős választások miatt változtat a kampányolás játékszabályain – írja a Verge.

Egy blogbejegyzésben Blake Chandlee, a cég globális üzleti megoldásokért felelős elnöke elmondta, hogy a vállalat kikapcsolja az összes hirdetési és monetizációs funkciót, valamint ezentúl az érintetteknek tilos lesz arra használni az oldalt, hogy a követőiket a posztokban kampányadomány-gyűjtő oldalakra irányítsák. A változtatás részeként arra is kötelezi majd a kormányokhoz, politikusokhoz és pártokhoz tartozó fiókokat üzemeltetőit, hogy átessenek egy hitelesítési folyamaton.

Miután az oldalt évekig bírálták amiatt, hogy melegágyát képezi a politikai félretájékoztatásnak, a fiatalokra nézve káros tartalmaknak és újabban az orosz propagandának is, a vállalat augusztusban bejelentett egy választási integritási kezdeményezést. Utóbbi része a mostani szabálymódostás, valamint az a korábbi intézkedés is, amely megtiltja az influencereknek, hogy pénzhez jussanak a politikai tartalmak közzétételéért. 

Perdöntő lehet a fiatalok megszólítása

A TikTok politikai hirdetésekre vonatkozó szabályozása egyébként szigorúbb, mint mondjuk a Facebook irányelvei: tilos minden olyan hirdetés, amely a választások befolyásolása érdekében foglal állást közérdekű kérdésekben, valamint nem lehet nyíltan támogatni, illetve támadni a jelölteket, politikai vezetőket és pártokat. 

Ez a módosítás 2019-ben a fizetett reklámok teljes tilalomhoz vezetett, ennek ellenére mégis sokan szereplő használja kampánycélokra. Már több tucat, az időközi választáson induló republikánus és demokrata politikus hozott létre fiókot az elmúlt hónapokban. A legfiatalabbak körében már nem a Facebook és az Instagram, hanem a TikTok a legnépszerűbb közösségi oldal, ezért a mostani választásokon is komoly hangsúlyt kaphat.

Magyarországon az előző választási kampányokban nem volt jelentős szerepe a közösségi oldalnak, hiszen nem mindenki szeret táncos-zenés kihívások között politikai beszédeket hallgatni. Ugyanakkor páran próbálkoznak érvényesülni: például Jakab Péter és Fekete-Győr András az előválasztási hajrában posztolt sokat, Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő pedig máig rendszeresen használja az oldalt.