A Fény utcai piac Kft. tavaly 446,5 millió forintos bevétel mellett 22,3 millió forint adózás utáni veszteséget termelt. Ez már a harmadik év a sorban 2019-ben és 2020-ban 36, illetve 55 millió forintos mínuszt hoztak össze, miközben forgalmuk 490 és 452 millió forint volt.

Korábban - 2017-ben és 2018-ban - a félmilliárdos bevétel mintegy 30 millió forintos nyereséget eredményezett a tulajdonos II. kerületi önkormányzatnak. A kerület 2014 és 2018 között stabilan évi 40 millió forint osztalékot tudott kivenni a cégből, majd 2019-ben is 20 milliót.

2014 és 2016 között egyébként profitjuk is 65 és 80 millió forint között mozgott.

A gondok a penészes kolbásszal kezdődtek

2018 óta a piacot több csapás is érte. A kereskedelmi központ környezetében zajló hatalmas építkezések, a munkaerőhiány és a Nébih óriási visszhangot kiváltó boltbezárása miatt rengeteg vásárló pártolt el tőlük. Őrsi Gergely polgármester már 2020 elején azt írta egy képviselő-testületi előterjesztésben, hogy a vevők száma 30 százalékkal esett vissza.

Az önkormányzat aránylag gyorsan lépett és még 2020-ban feloldotta a Fény utcai piac úgynevezett profilkötöttségét, amely utat nyitott az új - nem kizárólag élelmiszer profilú - boltok előtt.

Nem jött be az olcsó bérlet sem

A tavalyi évre ambiciózus tervekkel indultak neki, kidolgoztak ugyanis egy kedvezményes bérleti konstrukciót a kevésbé jó helyen lévő üzlethelyiségekre. A piac területén az úgynevezett belső üzletsor, amely az átriumra néz sokkal előnyösebb pozícióban van, mint a hátsó soron lévő, Fény utcai üvegfallal párhuzamosan futó üzletsoron található boltok. Az üres üzletek többsége is itt található.

A kft. ügyvezetésének elképzelése az volt, hogy a külső soron lévő üzlethelyiségek új bérlőivel olyan szerződést kötnek, hogy egy évig az eredeti bérleti díjnak csak a 10 százalékát, valamint az üzemeltetési költséget kellene megfizetniük.

MTI Fotó, Kovács Attila

A 2022-es üzleti terv szerint - amelyet a képviselő-testületi ülésre nyújtottak be - még ez a rendkívüli ajánlat sem keltette fel a bérlők érdeklődését, ezért továbblépnek és egy olyan koncepciót dolgoznak ki, amely teljes bérleti díjmentességre és kizárólag az üzemeltetési közös költség bérlői viselésének terheire épül.

Az üzlethelyiségek iránti kereslet olyannyira visszaesett, hogy egy 2021 harmadik negyedévében megüresedett, kiemelten jó lokációval rendelkező üzlethelyiséget sem tudnak már fél éve bérbe adni.

A bérbeadásból származó bevétel mindezek ellenére azért tudtak nőni, mert hasznosították a vendéglátó egységekhez tartozó teraszokat, az inflációval együtt emelték az üzletek, raktárak, asztali árusítóhelyek díját, újratárgyalták a parkoló használatának feltételeit és minden nehézség ellenére voltak olyan üzletek, amelyekre találtak bérlőt.

A cég idén azzal számol, hogy 564 millió forint bevétel mellett 20 millió forintos veszteséget termelnek majd. Erre az évre új ügyvezetővel fordultak rá, ugyanis az előző jogviszonya december 30-án megszűnt.

Az új vezetés előtt álló kihívás többek között a közműdíjak drasztikus megemelkedése, ezért úgy igyekeznek visszafogni a kiadásokat, hogy az üzemeltetés színvonala ne csökkenjen.

MTI Fotó, Kovács Attila

Ide tartozik többek között az, hogy kedvezőbb díjazású bankszámlát keresnek és kivezetik a díjak csekkes befizetését is. A cég februári felügyelőbizottsági ülésének jegyzőkönyvéből kiderül, hogy csökkentették a biztonsági őrök számát és munkaóráját is.

Szimbiózisban a társasházzal

A Kft. korábbi üzleti terveiben is "panaszkodott" már a társasházra, amelyben működnek (A Fény Utcai Piac Kft. a Fény Utcai Piac és Kereskedelmi Központ Társasház mintegy 70 százalékát tulajdonolja). Állításuk szerint többi tulajdonos a nehézségek leküzdésében nem veszi ki a részét, az ügyek intézésében magára hagyják a Fény Utcai Piac Kft.-t és csak elvárásokat fogalmaznak meg.

A 2022-es üzleti tervben is az szerepel, hogy míg a piacot üzemeltető cég masszívan veszteséges, a társasház működése stabil és olyan szolgáltatásokat kap a piactól, amelyért nem fizet egy forintot sem. Az új vezetés új megállapodást kötne a társasházzal. Megvizsgálják majd a reklámfelület-értékesítésből származó bevételek elosztását, illetve azt, hogy milyen társasházkezelési operatív feladatokat láttak el eddig díjazás nélkül.

MTVA/Bizományosi, Róka László