Nagyon kevesen maradtak a moratóriumban a bankok adatai szerint. A Magyar Nemzeti Bank legutóbbi adatai szerint októberben még 1 millió 150 ezer család és 25-30 ezer vállalkozás élt a moratóriummal. Ez a lakossági oldalon 2800-2900 milliárd, míg a vállalati oldalon 1900 milliárd forintnyi hitelállományt jelentett. 

Novembertől azok maradhattak, akik kérvényezték a folytatást, de mindenki nem volt jogosult. A háztartások közül azok dönthettek így, akik gyereket neveltek, álláskeresők vagy közfoglalkoztatottak voltak, emellett a nyugdíjasok és azok, akiknek a pandémia alatt csökkent a keresetük élhettek még a lehetőséggel. A cégeknél a csökkenő árbevétel mellett az volt a feltétel, hogy nem vehettek részt gazdaságélénkítő hitelprogramokban. Nem lehetett további felfüggesztést kérni az autóhitelekre és az értékpapír fedezetű lombardhitelekre. 

A vártnál is kevesebben kérték

A Magyar Nemzeti Banknál november végére lesznek pontos statisztikák a moratóriumban maradt hitelekről, a Magyar Bankszövetség előzetes adatai szerint a hitellel rendelkező ügyfélkör mintegy 6,5 százaléka kérte a folytatást, ez a jogosultak 13 százaléka. A kliensek 70-80 százaléka online nyilatkozott. Az interneten múlt vasárnap éjfélig lehetett kérni a moratórium folytatását, a bankfiókokban csak a pénteki zárásig fogadták be a nyilatkozatokat. 

A Raiffeisen Bank vállalati ügyfél-portfóliójának minimális része maradt a moratóriumban, és lakossági területen is kevesebben kérték a folytatást az előzetes várakozásokhoz képest - közölte a hitelintézet a Napi.hu-val. Az Erste Banknál a várakozásoknak megfelelően alacsony arányban igényelték a moratórium meghosszabbítását a magánszemély hiteladósok. Az Erste Bank lakossági hitelállományának kevesebb mint 5 százaléka maradt bent a moratóriumban, az adósok számát tekintve még alacsonyabb a részvételi arány. Az ügyfelek több mint kétharmada az online bejelentkezést választotta.

A Cofidis is arról számolt be, hogy az előzetes várakozásokhoz képest jóval alacsonyabb számban kérték az ügyfelek a moratórium meghosszabbítását. Ők főként személyi kölcsönnel és áruhitellel rendelkeztek, és általában a gyereknevelésre hivatkozva maradtak a moratóriumban.

A Takarékbanknál mintegy 7200 lakossági ügyfél nyilatkozott arról, hogy igénybe veszi a hitelmoratórium meghosszabbítását. Ez a jogosultak 5 százaléka. Emellett mintegy 1100 vállalati ügyfél jelezte, hogy továbbra is a moratóriumban marad, ami a jogosultak 6 százaléka. A Budapest Banknál a lakossági ügyfelek 6 százaléka és a vállalati ügyfelek 2 százaléka maradt moratóriumban október 31. után. Mindkét banknál főleg a lakáscélú és a személyi hitelek törlesztését függesztették fel a lakossági ügyfelek. A vállalati ügyfélkör a Takarékbanknál nagyjából fele-fele arányban kérte a rövid futamidejű, likviditást segítő hiteleknél és hosszú lejáratú, beruházási ügyleteknél a könnyítést (darabszámot tekintve). A Budapest Bank vállalati kliensei beruházási és fogóeszköz hitelek miatt is kérték a moratórium folytatását.

Mi lesz 2022 nyarán?

Az, hogy sokan folytatják a törlesztést novembertől, várható volt. A felmérések szerint az adósok többsége eleve úgy volt bent a moratóriumban, hogy nem szorult rá. A figyelmeztetés is valószínűleg eljutott a többséghez arról, hogy a bent maradás súlyos következményekkel jár, a futamidő évekkel meghosszabbodhat a felhalmozódott kamatterhek miatt. 

A bent maradt néhány százaléknyi adós miatt viszont tovább aggódhat a bankrendszer, hogy mi lesz velük jövő júliustól, amikortól törleszteniük kell majd. Ők ugyanis minden bizonnyal a valóban rászoruló ügyfélkörbe tartoznak, akik tényleg nem tudnának most sem fizetni, és kérdéses, hogy az egymás után érkező pandémiás hullámokban helyre tud-e állni a fizetőképességük. 

A Cofidis adósságrendező hitelt vagy átütemezést ajánl majd azoknak, akik a következő nyolc hónapban sem tudnak majd talpra állni anyagilag annyira, hogy törleszteni tudjanak majd. A Takarékbank több fizetéskönnyítési megoldást kialakított már az ügyfelek számára, a vállalati ügyfelek közül voltak olyanok, akik már keresték is ezzel kapcsolatban a bankot. A Budapest Banknál is többféle fizetéskönnyítési megoldás érhető el.

A moratóriumból kikerülő ügyfeleknél a Takarékbank alapesetben számít a fizetési magatartás lassúbb visszaállására, ezáltal ügyfeleik egy részénél nem zárható ki fizetési nehézségek megjelenése sem, amelyre készülnek. Ugyanakkor a moratóriumban való részvétel önmagában nem feltételezi egyértelműen a fizetési nehézségek várható megjelenését, tömeges bedőlési hullámra nem számítanak.