A KSH honlapján olvasható elemzés szerint 2021 első három hónapjában a mobilhálózatból indított hívások száma 2,9 százalékkal, az időtartamuk 19 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A beszélgetések átlagos ideje 3,8 perc volt, ami a KSH szerint kimagasló, az egy mobil-előfizetésre jutó napi 6,4 perc beszélgetés pedig az elmúlt évek legmagasabb értéke. Ebben többek között a Covid-19-járvány miatt megváltozott kapcsolattartási szokások is szerepet játszottak.

A nemzetközi mobil hívások aránya korábban is elenyésző volt, de az idei év elejére tovább csökkent a számuk és az időtartamuk is.

QP | Quality Placement

A mobilhálózat adatforgalma 2021 első negyedévében 46 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. Az adatforgalom 97 százaléka 4G–LTE-rendszeren keresztül zajlott.

Egymillióval több az aktív SIM-kártya, mint egy éve

Az első negyedév végi 12,8 millió belföldi aktív SIM-kártya 1,1 százalékos bővülést jelent egy év alatt, a feltöltőkártyás előfizetések aránya ezen belül már csak 26 százalék.

A járvány tetőzése idején vezetékes telefonon is hosszabban beszéltek az emberek: bár a hívások száma tovább csökkent, a hívások átlagos ideje 6,6 percet tett ki 2021. január–márciusban, ami szintén kimagasló érték. A vezetékes telefon fővonalak száma az első negyedév végén 4,2 százalékkal volt kevesebb az egy évvel korábbihoz viszonyítva, száz lakosra 31 darab jutott.

Több lett az internet-előfizetés is

A közzétett adatok alapján a helyhez kötött - vagyis a vezetékes és a helyhez kötött vezeték nélküli - internet-előfizetések száma az első negyedév végére elérte a 3,3 milliót, ami 2,9 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Nem állt meg a letöltési forgalom évek óta dinamikus emelkedése sem, éves alapon az idei bővülés 50 százalékos, míg a feltöltéseké 42 százalékos - írta a KSH.

A KSH kitért a távközlési infrastruktúra fejlődésére is. A helyhez kötött internetszolgáltatás bevételi adatai alapján a korszerű hozzáférést biztosító optikai hálózatok fejlődnek a legjobban, 10 milliárd forintos forgalmuk 14 százalékkal több a tavalyi azonos időszakhoz viszonyítva. A 38 milliárd forintos összes árbevétel majdnem fele ugyanakkor a kábeltévé-hálózaton szolgáltatott technológiából származott. Az előfizetésekben a leggyorsabb internetkapcsolatok részesedése egyre jelentősebb.

A többség már digitálisan tévézik

Televíziószolgáltatást csak 0,9 százalékkal igényeltek többen az idei első negyedév végén az egy évvel korábbihoz képest, de a 3,7 milliót meghaladó előfizetés 84 százaléka már digitális technológiával működik. A helyhez nem kötött, online tévészolgáltatás előfizetési aránya több mint 11 százalékra nőtt - olvasható az elemzésben.

A távközléssel együtt az egész információs és kommunikációs ágazat is bővült: a szektor értékesítési árbevétele 961 milliárd forintot tett ki 2021 első negyedévében, ami 3,5 százalékos éves bővülés. A teljes munkaidőben dolgozók száma 9,8 százalékkal emelkedett csaknem 94 500-ra, bruttó átlagkeresetük pedig havi 730 ezer forint, ami 7,7 százalékos emelkedés egy év alatt.

A távközlés fellendülése a KSH szerint a kapcsolattartás átalakulásának tudható be, amit a koronavírus hatásának tulajdonítanak. Az összefoglaló bázisidőszaka nagyobbrészt még a járványt megelőző hónapokra esik - írta az MTI.