A zöldségek és gyümölcsök táplálkozás-élettani szerepe kiemelkedő, napi rendszeres fogyasztásuk pedig elengedhetetlen szervezetünk megfelelő működéséhez. Különösen az elmúlt egy évben világszerte kiemelt szerepet kapott az egészségmegőrzés, amelynek sarokköve a megfelelő táplálkozás. A kutatások szerint a zöldségek és gyümölcsök egyéb kedvező hatásuk mellett számos krónikus betegség - például szív- és érrendszeri betegségek, 2-es típusú cukorbetegség, bizonyos daganatos betegségek - megjelenésének kockázatát csökkentik.

A Lidl, 2004-es magyarországi piacra lépése óta azon dolgozik, hogy ebben a kategóriában széles választékkal, bőséges kínálattal, jó ár-érték aránnyal fedjen le minden fogyasztói elvárást. Legyen szó friss salátáról, idénygyümölcsökről vagy különleges egzotikumokról, mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet. A zöldség-gyümölcs szortiment garantáltan pulton lévő termékeinek száma csütörtökönként - akció váltáskor - a legmagasabb: ilyenkor minimum 140 különböző termék jelenik meg a polcokon, a zöldségkínálatában jelenleg átlagosan mintegy 100, gyümölcskínálatában 60-65 termék szerepel. Ha például csak az almára tekintünk: az egyszerű piros almától a prémiumkategóriáig összesen 14 fajtát kínálnak a Lidl üzletei.

A vásárlók mindennap frissen beszállított zöldségekkel és gyümölcsökkel találkozhatnak a boltokban, de talán nem is gondolnák, hogy mennyire összetett és gondosan felépített rendszer áll a széles választék mögött.

Fotó: Lidl Magyarország

Honnan érkezik a zöldség és gyümölcs a boltokba?

Az áruházlánc zöldség-gyümölcs beszerzésének irányelveit összefoglaló Beszerzési Politika keretében szigorú minőségi elvárásoknak kell megfelelniük azoknak a helyi termelőknek, akik a Lidl beszállítóivá válnak. Ha azonban valaki egyszer bekerül a körbe, akkor hosszú távú, kiszámítható és folyamatos szakmai fejlődéssel járó partnerségre számíthat. A beszállítók többsége már a Lidl magyarországi megjelenése óta együttműködik a vállalattal és a kezdetektől a Lidl németországi központjában lefektetett követelményeknek megfelelve végzi munkáját.

Az üzletlánc kínálatban jelentős és egyre növekvő arányban magyar gazdálkodók által termelt zöldségeket és gyümölcsöket találunk. A vállalat a hazai beszállítók számára lehetőséget biztosít arra is, hogy az itthon termelt zöldségekből és gyümölcsökből jelentős mértékben exportáljanak.

Az üzletek polcaira az áruházlánc számára közvetlenül termesztő nagytermelőktől, illetve kistermelői csoportoktól érkeznek a termékek. Mivel a vállalat a zöldség- és gyümölcs szegmensben is folyamatosan bővíti biotermék-kínálatát, - ezek közül a legkeresettebbek egész évben elérhetőek - a Lidl beszállítói között már biotermelők is találhatók.

A kistermelők közös összefogással gazdasági csoportosulásokat, úgynevezett termelői értékesítő szervezeteket (tész) hoznak létre, annak érdekében, hogy a több termelőt is kiszolgálni képes komoly beruházásokat - mint amilyen például egy hűtőraktár, vagy csomagolóberendezés fejlesztése - közösen valósíthassanak meg.

A frissesség minden évszakban fontos, szezonban pedig a zöldség és a gyümölcs egyenesen a termőföldről érkezik a boltok polcaira, így - az áruházlánc hatékony logisztikai rendszerének köszönhető - akár már a betakarítástól számított 24 órát követően fogyaszthatják a termékeket a vásárlók.

A termékeket a modern raktározás, a megfelelő hűtés tartja frissen

Miután a Lidl a termelőktől átveszi a friss zöldség- és gyümölcstermékeket, azok a lehető legkevesebb időt töltik a raktárakban, és a lehető leghamarabb a vásárlókhoz kerülnek. Az áruházakat három régiós logisztikai központ szolgálja ki, amelyek - a gyorsaság érdekében - az év szinte minden napján nyitva tartanak és folyamatosan fogadják a beszállítók termékeit. A hazai zöldség-gyümölcstermékek a betakarítást követően átlagosan 8 órán belül bekerülnek a közös, hűtött raktárakba, ahonnan megtisztítva és becsomagolva ugyancsak 8 órán belül átszállítják őket a Lidl szintén hűtött logisztikai központjaiba. Az összekészített és kiszállított áru a következő napi keresleti igényt fedezi. A zöldség és gyümölcskínálat jelentős része legfeljebb 48 órát tölt a logisztikai láncban, tehát az üzletekben a vásárlók kezébe kerülő zöldségek, gyümölcsök - kevés kivétellel - 1-2 nappal korábban még a gyümölcsösökben, termőhelyeiken voltak.

Kép: Nagyításért kattintson a képre!

A szezonban például olyan, frissességüket gyorsan elvesztő termékeket, mint a fejes salátát, az újhagymát, a gombát, a csomós retket a gazdák már kora hajnalban betakarítják. Reggel beszállítják azokat az előkészítő raktárakba, ahol megtisztítják és becsomagolják a termékeket. Innen délután hűtött, 4-14 Celsius-fokot biztosító kamionokkal szállítják ezeket a zöldségeket és gyümölcsöket a Lidl központi, szintén hűtött raktárába, ahol az áruházlánc ellenőrei fizikai, kémiai, biológiai vizsgálatokat végezve megállapítják, hogy a szállítmányok megfelelnek-e a lánc magas minőségi követelményeinek. A tökéletes árut aztán a Lidl szintén hűtött kamionjai az éjszaka folyamán az áruházakba szállítják, ahol - alig 24 órát követően, hogy a termőföldön betakarították - reggel már meg is vásárolhatóak.

A frissességüket tovább megőrző hazai zöldségek és gyümölcsök, mint például a burgonya, a sárgarépa, az alma, a körte, a vöröshagyma, a cékla, az uborka, a paradicsom és a paprika, hasonló útvonalon, alig 48 óra alatt kerülnek a polcokra.

Lényeges, hogy a különböző zöldségeket és gyümölcsöket eltérő módon kell hűteni. Az egyik leggyakoribb eljárás, a vákuumhűtés, melynek során a már becsomagolt áruk közül kiszívják a levegőt, így a termékek gyorsabban hűthetőek le, ezáltal pedig jelentősen tovább maradnak frissek. Az árut hűtve tárolják a kamionokon, a Lidl központi raktárában és az áruházakba szállítás során is. Az úgynevezett hűtési lánc kialakítása és megtartása rendkívül fontos. Ha egyszer a termékeket lehűtötték, nem ingadozhat a hőmérsékletük, különben a felületük bepárásodhat, és azonnal elindulhat a romlási folyamat. Éppen ezért a Lidl a beszállítóival együtt úgy alakítja ki a hűtési láncot, hogy ez ne történhessen meg, az áruk tökéletesen frissen érkezzenek az áruházakba.

Alapos vizsgálat: mindent kiszűrnek, ami nem megfelelő

Kiemelten fontos, hogy visszakövethető legyen a termék a Lidl polcaitól, egészen a termelőig. Ennek érdekében a partnereknek a szállítás során fel kell tüntetniük egy nyomon követhetőségi etiketten a termékkel kapcsolatos összes fontos információt: köztük azt is, mely termesztőtől érkezett a termékeket, hol és mikor termelték, illetve melyik csomagolóházban csomagolták.

Mint minden termékkategóriában, itt is kulcsfontosságú a vásárlók biztonsága. A vállalat minden beszállító termelő partnert kivétel nélkül minőségtanúsításra kötelez. Rendelkezniük kell a nemzetközi Global G.A.P tanúsítvánnyal, amely kifejezetten a mezőgazdasági termésre és termékkezelésre vonatkozik. A Lidl zöldség- és gyümölcskínálatának különlegessége, hogy a termékekben előforduló vegyszermaradványokra vonatkozó előírásai lényegesen szigorúbbak az uniós és a nemzeti előírásoknál.

Minden egyes áruátvételnél szigorú minőségi ellenőrzés zajlik, a raktárakban naponta kétszer is felmérik a termékek állapotát. A minőség-ellenőrzés folytatódik az áruházakban is, még mielőtt a termékek az eladótér polcaira kerülnének, napközben pedig folyamatosan vizsgálják az állapotukat.

A vállalat számára meghatározó, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse a megsemmisítésre kerülő élelmiszerek arányát, ezért már a termelőknél megpróbálja elejét venni az élelmiszer-pazarlásnak azzal, hogy mindig a napi fogyasztáshoz igazodó mennyiséget rendel beszállítóitól, így partnerei - friss termékek esetében - mindig csak annyi zöldséget-gyümölcsöt takarítanak be, amennyi várhatóan el is fogy az áruházakban.

Emellett az áruházlánc mindent megtesz azért is, hogy azok a zöldségek és gyümölcsök, amelyek mégsem kerültek értékesítésre, de már nem felelnek meg a magas minőségi követelményeknek, ne végezzék hulladékként. A Lidl Magyarország ezeket a termékeket állatkerteknek és vadászegyesületeknek adja.

*"Az Év Zöldség és Gyümölcs Kereskedője" az "Az Év Boltja 2020" verseny keretében.

Cikkünk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta.