Kiütötte az európai olajpiacot az orosz botrány

Sokkal nagyobb kárt okoz a szennyezett orosz kőolaj, mint amilyet a szakértők vártak, gyakorlatilag az egész európai olajpiacot megrázzák a tartósan kieső olajszállítások és nem látni, hol van a rémtörténet vége.
Komócsin Sándor, Barabás Júlia, 2019. június 2. vasárnap, 09:08
Fotó: Reuters

A Mengyelejev Proszpekt tankhajó majdnem négy hete horgonyoz a lengyelországi Gdansk kikötőjében, mert nem tudja kiüríteni a tartályaiban lévő 50 millió dollárt érő kőolajat. A gond az, hogy szállítmánya az abból a több millió tonnányi szennyezett orosz nyersanyagból származik, amely miatt egy hónapja gondok vannak Európa olajellátásával - kezdi életképpel helyzetjelentését a Bloomberg. Normális esetben gyorsan kipumpálnák a 700 ezer tonna olajat, hogy azt üzemanyaggá és más termékkel dolgozzák fel az európai finomítókban.

Az olajszennyezés okozta kár akkora, hogy kezelése már politikai szintű beavatkozást igényel. A héten Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök személyesen is bekapcsolódott a kiutat kereső tárgyalásokba, de csak annyit tudott mondani, hogy nagyon nehéz, kemény egyeztetések folynak a háttérben.

A szennyezett kőolaj a napi 1,4 hordó olajat szállító Barátság vezetékbe került, amelynek a tengerpart, illetve Fehéroroszország, Lengyelország és Németország, továbbá Csehország, Szlovákia és Magyarország felé van leágazása. Jól mutatja, milyen nagy ez a mennyiség, hogy éppen ennyi Líbia teljes napi kitermelése. Az olajat beszennyező klóros anyag súlyos kárt okozhat a finomítókban.

Leállások minden felé

A szennyezés miatt Németországban le kellett állítani az egyik legnagyobb finomítót, a francia Total kezében lévő Leuna üzemet, Lengyelországban és más országokban hozzá kellett nyúlni a stratégiai tartalékokhoz, hogy pótolják a kieső nyersanyagot. Ezen túl még Nyugat-Európa távolabbi részein is a megszokottnál kisebb kapacitással folyik a kőolaj-feldolgozás. Ez a helyzet két kérdést vet fel: hogyan lehet technikailag kiküszöbölni a problémát, illetve ki fizeti az egyre magasabbra növekvő költségeket?

Az előbbivel kapcsolatban az első nyitott kérdés, hogy az oroszok hová helyezik el a frissen kitermelt olajat, amelyet nem tudnak exportálni, mert a Barátságban még mindig bent van a szennyezett nyersanyag? Van-e elég tárolókapacitásuk vagy visszaveszik a kitermelést? Az említett mennyiség a napi 11,2 milliós orosz olajkitermelés nagyjából tizede.

A szennyezett kőolajat tisztához keverve lehet felhasználni, mert így csökkenthető károsanyag-tartalmának koncentrációja. A gond az, hogy ezt nagyon figyelmesen kell végezni: szakértől szerint egy a tízhez kell keverni a nyersanyagot és nagy kérdés, hogy honnan szerzik be a tízszeres mennyiségben szükséges szennyezetlen kőolajat.

Elszálló költség

Ahogy telnek a hetek úgy emelkednek a költségek - mondták el a Bloombergnek Londonban, Genfben és Moszkvában dolgozó kereskedők nevük elhallgatását kérve, mert nem szeretnék, hogy az oroszok betartsanak nekik nyilvános megjegyzéseikért. A kiadásokat immáron összesen egymilliárd dollárra taksálják (ebből fel lehetne építeni a budapesti 4-es metró több mint felét), miután a finomítók csak hordónként 10-20 dolláros diszkonttal hajlandók átvenni a szennyezett olajat. Az oroszok szerint 20 millió, független források szerint 40 millió hordó olaj vesztegel a Barátság vezetékben.

A költségek elszámolásának kritikus eleme, hogy ki a felelős a károkozásért és ki fizeti a tisztítás árát. A kőolajvezetéket üzemeltető orosz állami vállalatot, a Transznyeftyet Nyikolaj Tokarev vezeti, aki Vlagyimir Putyin államfő régi KGB-s szövetségese. A feladó a szintén állami Rosznyefty, amelynek élén egy másik Kremlhez közeli nagyágyú, Igor Szecsin áll. A hivatalos álláspont szerint egy kis magánkézben lévő olajvállalatnál keveredett a szennyező anyag az exportálandó olajba.

Világpiaci hatás

A szennyezési ügy jelentős előre nem látott tényező a világ olajellásában, amely elkerülhetetlenül hatással van a fekete arany árára, mivel csökkenti a közepes minőségű nyersanyag (ilyennek minősül az urali olaj) mennyiségét - mondja Harry Tchilinguirian, a BNP Paribas árupiaci kereskedője. A politikai egyeztetés után a Transznyefty június 10-ére ígérte a Lengyelországba irányuló olajszállítások felújítását.

Szlovákia és Magyarország felé már hamarabb helyreállíthatják a megszokott rendet, ami pedig a kikötői ellátást illeti, az oroszokra jellemző grandiózus beavatkozással megszervezték a tartálykocsis, vasúti szállítást. Így a helyzet lassan javul. Amíg azonban nem cseng le végleg a válság - amely az említett magánolajcég távoli telephelyén keletkezett -, addig tovább kavarja a hullámokat Európa olajpiacán és a költségek tovább emelkednek, senki sem tudja, meddig.

Több mint fél év takarítás
Szergej Andronov, a Transznyeft elnökhelyettese beismerte, hogy a Barátság kőolajvezetékben és az usztlugai olajterminálon (ahonnan az orosz nyersanyagot a nyugati szállítók felveszik) hárommillió tonna szennyezett olaj található - tudósított a lengyel energia.pl. Előrejelzésük szerint ennek megtisztítására 6-8 hónapra van szükség. Az Oroszországba visszaküldött szennyezett olaj a Transznyeft gyűjtőibe kerül. Fehéroroszország, amely egy hete küldi vissza a szennyezett olajat, hárommillió dollárt kap ezért, amelyen felül 100 millió dollár kártérítést követel olajfinomítói vesztesége miatt. A Reuters szerint kétmillió tonna szennyezett olaj van a fehérorosz, az ukrán és az orosz csövekben, és egymillió tonna Lengyelországban és Németországban. A lengyelek maguk töltik le a szennyezett nyersanyagot saját tárolóikba, ahonnan később bekeverik a friss szállítmányokba.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

totyika, 2019.06.02 21:40

@kman: Ácsi! Putyin cár biztosan sok töltött káposztát evett a bombabiztos óvóhelyén ( mint Dolfi Hitler ), s ettől akkorát fingott, hogy senki sem nem hallja, sem nem élvezi az "illatját!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Elvtik, ne fogjátok be az orrotokat, inkább nyissátok ki alvó pilácsotokat. Utána pedig ismét nyissátok ki, és menjetek csucsukálni, avagy segítsetek az osztrák/ délkoreai és szerb búvároknak a Nyulak-szigetének déli csücskén!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Suzywong, 2019.06.02 12:06

@europeer: semmi köze ennek a gazpromhoz, ők nem foglakoznak olajjal ,csak gázzal.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2019.06.02 11:44

Mi lesz most a Gazprom részvénnyel, mennyire befolyásolja az árfolyamát?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

kman, 2019.06.02 11:32

Komócsiny magyargyűlölő elvtárs, ha kell Orbán szagértő (talán meg tudja különböztetni Orbán pukiját a többitől), ha kell olajszakértő. Úgy tűnik, hogy a napi.hu jolly joker "szagértője".
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2019.06.02 10:42

"napi 1,4 hordó olajat szállító Barátság vezetékbe került," - mi ez, egy szívószál? :D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html