Nagyítóval sem találni betétdíjas italcsomagolást a nagyobb hazai üzletekben - közölte a Humusz Szövetség. Hiába készítettek egy éve útmutatást arról, hogyan kellene a régről ismert, újratöltésen alapuló betétdíjas rendszert ismét felvirágoztatni, érdemleges változás egyáltalán nem történt.

Lassan már nagyítóval sem találni betétdíjas italcsomagolást a nagyobb üzletekben és, ami még szomorúbb, a témában nem érzékelhető valódi érdeklődés a politikai döntéshozók, a vállalatok, de még a lakosság részéről sem.

Most a Humusz a vásárlók segítségét kéri, hogy jelezzék az olyan nagy üzletláncoknak, mint a Spar, az Aldi és a Tesco, hogy elég a pazarlásból.

Kötelező a visszaváltás

Egy évvel ezelőtt az Országgyűlés megszavazta azt a törvénycsomagot, amely szerint 2023. júliusától kötelező az egyutas italcsomagolások (PET, alumínium, üveg) visszaváltása. A Humusz Szövetség akkor – tehát egy éve – több környezetvédelmi civil szervezet és szakértő segítségével készített egy útmutatót, ami rámutat a hiányosságokra, és segítséget ad, hogyan kellene az újratöltésen alapuló betétdíjas rendszert felvirágoztatni. Emellett egy javaslatokat is tartalmazó levelet küldött az áruházláncoknak.

Egy jól működő betétdíjas rendszerben az üvegek átlagosan 40-szer újratölthetők lennének

- írták.

A nulla hulladék hierarchia értelmében az újrahasználat környezetileg fenntarthatóbb megoldás az újrafeldolgozásnál. 

Példaként említik a gyümölcsszörpök esetét:

– a Tesco kivezette és megszüntette a saját márkás üveges gyümölcsszörpök, a Piroska szörpök jelenleg kiárusítás alatt állnak;

– az Auchan saját márkás üveges szörpjei tartósan nem kaphatók, ráadásul a szabvány szörpös üveget Ági szörppel töltve eldobó üvegként árusítja.

Visszalépés a sör - és borosüvegeknél

  • a Spar már tavaly ősszel kivezette az üveges sörök többségét;
  • a Tesco megkezdte az üveges sörök kiárusítását;
  • az Auchan egyrészt csökkentette a korábbi német import üvegessör-választékot, helyette eldobó termékeket szerez be, másrészt drasztikusan csökkentette a betétdíjas üveges sörök kínálatát;
  • a Penny Market megszüntette a két termékből álló üvegessör-választékát és a Borsodi palack visszaváltását;
  • csökkent a szabvány üvegpalackos termékek kínálata az üzletláncokban (csak a legolcsóbb termékek maradtak meg), de a betétdíj több láncban továbbra is kritikusan alacsony, visszaváltásra nem ösztönöz;
  • szűkült a Varga borok kínálata a Sparban, a Tescoban, az Auchanban. A kínai vegyesboltok a Varga bort eldobó termékként árusítják.
A Humusz Szövetség megkereste az illetékes helyettes államtitkárságot, konzultációt kezdeményezett (a betétdíjas rendszerre való mielőbbi áttérést javasló) Magyar Nemzeti Bankkal is.