A Gazprom számos közép- és kelet-európai országban domináns piaci pozícióval rendelkező gázszállító. A bizottság 2015 áprilisában kifogásközlést küldött a Gazpromnak, mivel előzetes véleménye szerint a cégnek a közép- és kelet-európai gázpiacok feldarabolására vonatkozó általános stratégiája sérti az uniós antitrösztszabályokat.
Erre reagálva a Gazprom kötelezettségvállalásokat ajánlott, melyek a brüsszeli testület szerint eloszlatják a versenyjogi aggályokat.
Kapcsolódó
"Véleményünk szerint a Gazprom kötelezettségvállalásai lehetővé teszik majd, hogy a gáz szabadon, versenyképes áron juthasson Közép- és Kelet-Európába. A kötelezettségvállalások eloszlatják a bizottság versenyjogi aggályait, és az uniós szabályoknak megfelelő, előremutató megoldást jelentenek. A segítségükkel javulhat a régió gázpiacainak az integrációja" - fogalmazott Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős uniós biztos.
A bizottság úgy véli, hogy a Gazprom kötelezettségvállalásai eloszlatnak minden egyes versenyjogi aggályt, különösen azáltal, hogy
- végleg lebontják a gáz határokon átnyúló viszonteladásának korlátait, és az ilyen gázforgalmat a közép- és kelet-európai gázpiacokon is lehetővé teszik,
- a közép- és kelet-európai gázárakat a versenyképes referenciaárakhoz igazítják, és
- a Gazprom nem használhatja ki a gázinfrastruktúrából eredő erőelőnyét, amelyet a gázszolgáltatás piacán szerzett.
.
Ez azonban nem jelenti még azt, hogy a Gazprom zöld utat kapott volna. A biztos ugyanis hangsúlyozta, hogy mielőtt a bizottság döntést hozna az ügyben, kikéri és megvizsgálja a vevők és az egyéb érdekelt felek véleményét. A brüsszeli testület felkéri az érdekelt feleket, hogy az EU hivatalos lapjában való közzétételt követő hét héten belül véleményezzék a kötelezettségvállalásokat. A bizottság a kapott észrevételek figyelembevételével alakítja ki végleges álláspontját arról, hogy a kötelezettségvállalások teljesen eloszlatják-e a versenyjogi aggályokat.
Ha így dönt, akkor a kötelezettségvállalásokat egy határozat elfogadásával jogilag kötelezővé teheti a Gazprom számára. Ha a társaság megszegi e kötelezettségvállalásokat, akkor az uniós testület anélkül is bírságot szabhat ki rá - akár a társaság globális árbevételének 10 százalékát kitevő mértékben -, hogy bizonyítania kellene az uniós antitrösztszabályok megsértését.
Mik az aggályok Magyarországgal kapcsolatban?
Magyarországgal kapcsolatban a bizottság legjelentősebb aggálya, hogy a Gazprom az országok közötti szabad földgázáramlást akadályozva elszigetelte a magyar gázpiacot. Ez főként annak következtében alakult ki, hogy a Gazprom korábban exporttilalmat foglalt bele a magyar ügyfelekkel kötött gázszolgáltatási szerződésekbe.
A bizottsági antitrösztvizsgálat megindítása nyomán a kifejezett exporttilalmakat és a rendeltetési helyre vonatkozó kikötéseket már törölték a Gazprom magyar ügyfelekkel kötött gázszolgáltatási szerződéseiből.
Másodsorban a magyar gázpiac mostanra sokkal jobban összekapcsolódik a nyugat-európaival, ami azt jelenti, hogy a Gazprom magyar ügyfelei hozzáférhetnek a likvid és versenyképes nyugat-európai gázelosztó központokhoz. Az alternatív szállítási források megjelenése arra késztette a Gazpromot, hogy versenyképes nyugat-európai árakhoz igazítsa a saját árait. A bizottság ezért Magyarország vonatkozásában nem említette a túlzott árakkal kapcsolatos aggályait.
E jelentős fejlesztések ellenére a Gazprom változatlanul erőfölénnyel bír a magyarországi gázpiacon. A közép- és kelet-európai ügyfelekkel kötött gázellátási szerződéseibe foglalt területi korlátozások miatt továbbra is akadályokba ütközik a magyar határon keresztüli szabad gázáramlás, és a Gazprom még mindig meg tudná akadályozni, hogy a magyar ügyfelek továbbértékesíthessék a földgázt más országoknak.
A Gazprom mostani kötelezettségvállalásai világos keretet teremtenek ebben a tekintetben, megnyitva az utat a magyar határokon keresztüli szabad gázáramlás előtt - olvasható a bizottság közleményében.
Vagyis a Gazprom vállalta:
- Lehetővé teszi a szabad gázáramlást a magyar határokon keresztül: a Gazprom egyszer és mindenkorra eltávolít valamennyi piacszegmentációs rendelkezést a kelet- és közép-európai ügyfelekkel kötött gázellátási szerződéseiből. Ez biztosítja a Kelet- és Közép-Európán belüli szabad gázáramlás lehetőségét. A magyar ügyfelek a Gazprom szállítási szerződéseiből eredő bármely korlátozás nélkül tudnak majd földgázt exportálni a többi uniós gázpiacra és importálni azokról.
- Lehetőségeket teremt arra, hogy a magyar ügyfelek továbbértékesítsék a földgázt Bulgáriába: bár a magyar gázpiac összekapcsolódik egyes szomszédos gázpiacokkal (például Ausztria, Németország), Bulgáriával továbbra sincs összekötő gázinfrastruktúra. Mivel azok az ügyfelek, akik a határokon túlra kívánnak földgázt továbbértékesíteni, a gázinfrastruktúrához való hozzáférés segítségével juttatják el oda a gázt, jelenleg korlátozott a földgáz- továbbértékesítési képességük. A Gazprom csereügylet-jellegű műveleteket kínál majd, amelyek lehetővé teszik az ügyfeleinek, hogy a magyarországi teljesítés céljából a szerződésben megjelölt leszállítási pontok helyett Bulgáriába szállíthassanak. A kötelezettségvállalás tehát lehetőséget nyújt a magyar nagykereskedőknek, hogy még az összekötő gázinfrastruktúra hozzáférhetővé válása előtt új vásárlókat keressenek a bulgáriai gázpiacon.