Folyamatosan bővül a hazai e-kereskedelem

Az idén is az az Extreme Digital került a GKI Digital online kiskereskedelmi toplistájának élére. Egy új szereplő van a tavalyi évhez képest, a szektor forgalma pedig szépen bővül - derül ki a statisztikából.
Szabó Dániel, 2018. augusztus 15. szerda, 17:04
Fotó: Pixabay

A GKI Digital 2018-ban negyedik alkalommal publikálja a hazai online kiskereskedelem 10 legnagyobb szereplőjének rangsorát. Az első három helyezett az Extreme Digital, az eMag és a Media Markt lett, ahogy az megszokott volt az elmúlt években. Viszont a lista négy éves történetének legszorosabb eredménye született. A dobogósok mögött pedig egyre komolyabb szakadék kezd kialakulni. Bár a középmezőny szintén nagyon erős, a 4. helyen záró Tesco Online és a 10. helyre került LibriBookline között többszörös különbség figyelhető meg a bevételek tekintetében - derül ki a GKI Digital közleményéből.

Beszédes a hazai e-kereskedelemről, hogy az első 10 kereskedő adja a szektor teljes forgalmának 37 százalékát. A toplista szereplői a tavalyi év során együttesen mintegy nettó 135 milliárd forint forgalmat realizáltak online értékesítésből. Ehhez összesen több mint 5,5 millió sikeres tranzakció (rendelés) társult.

Tavaly az első tíz forgalmának 26 százalékos növekedési üteme csaknem 44 százalékkal haladta meg a tavalyi évre jellemző átlagos piaci bővülést, igaz a bevételnövekedés mértékének tekintetében jelentős eltérések alakultak ki a szereplők között.

Új szereplőként a tavaly mindössze négy hónapig aktív Alza.hu is bekerült a legjobb tízbe. Csehország piacvezető webáruháza felért a lista 8. helyére.

Meglepő gátja van a lista szereplőinek további növekedésének: a magas kosárértékű műszaki termékek esetében a kereskedők azzal a jelenséggel küzdenek, hogy a kínálatuk nagy része többéves életciklussal rendelkező cikkekből áll, ezért a vásárlók gyakrabb visszacsábítására már kevesebb terméket tudnak bevetni, mint más termékek vonatkozásában. Jól jelzi ezt a jelenséget az is, hogy a 10 legnagyobb online kiskereskedő teljesített rendeléseinek száma mindössze 8 százalékkal tudott emelkedni 2017-ben.

Élénkül az online FMCG piac

Ezzel szemben a gyorsan mozgó napi fogyasztási cikkek internetes értékesítésében még hatalmas kiaknázatlan potenciál van. Ugyan az első tízbe most még csak a Tesco Online fért be, ez a jövőben könnyen változhat. Az ország legnagyobb kiskereskedője ugyanis a saját szektorában egyre erősebb konkurenciával néz szembe. Az online FMCG szegmensen belül régi motorosnak számító G'Roby-t az Auchan Online már működésének első teljes évében megelőzte, és ezzel felért a Tesco mögötti második helyre, komoly kihívás elé állítva a piacvezetőt. Ráadásul a hipermarket-láncok mögött a háztartási cikkek és drogériai termékek területén is erősödik a verseny. Ebben a szegmensben a német Rossmann egyre nagyobb szeletet hasít ki az online FMCG tortából, de idén tavasszal ő is közvetlen konkurenciával került szembe, mivel elindult a DM is a saját webáruházával. A jelenlegi trendek tükrében tehát ez a - most még "gyerekcipőben járó" - piac egyre inkább a tőkeerős multik játéktere lesz - írják a közleményben.

A helyezettek:

1. Extreme Digital

2. eMAG

3. MediaMarkt

4. Tesco

5. 220 volt

6. Ipon

7. Mall.hu

8. Alza.hu

9. Aqua Electromax

10. Libri-Bookline

A fotó forrása: Pixabay

HOZZÁSZÓLÁSOK