Újabb felvonás az élelmiszercirkuszban - a Lidl és az Aldi is jelentkezett

A Márkaszövetség szerint a magyar és osztrák termékeket összevető Nébih-vizsgálat két éve készült és nonszensz a kettős mérce. A Lidl és az Aldi szerint pedig a saját márkás termékeknél kizárt a különbség.
Csernátony Csaba, 2017. február 18. szombat, 11:25

Folytatódik az magyar és osztrák termékeket összehasonlító Nébih-vizsgálat miatti nyilatkozatsorozat. A Magyar Márkaszövetség főtitkára, Fekete Zoltán pénteken a 24.hu-nak azt állította, hogy több osztrák terméket a magyarnál - érzékszervi szempontból jobbnak -, finomabbnak minősítő felmérés két éve készült.

Egy szlovák vizsgálat lett volna az apropó?

Fekete úgy emlékszik, hogy két éve nem nem kavart különösebb vihart a sajtóban a vizsgálat eredménye, szerinte egy, a napokban megjelent - a szlovák és külföldi termékeket összehasonlító - szlovákiai vizsgálat miatt került újra elő a Nébih-felmérés.

Arról, hogy kétéves felmérésről lenne szó a Buksza is kapott információkat gyártói oldalról pénteken. Ezt követően - még péntek délután - megkérdeztük a Nébihet, hogy pontosan mikor készült a vizsgálat és hány termékmintát ellenőriztek. A Nébih vasárnap délután közölte, hogy a 24 osztrák és magyar boltokban kapható termék összehasonlítása 2014-ben történt, és egy-egy minta -  a kiszerelés nagyságától függően 4- 6 csomag összehasonlítását jelentette. A Nébih elmondta azt is, hogy a szóban forgó vizsgálat mellett 2015-ben és 20116-ban  - bizonyos termékkörök esetében - több összehasonlító vizsgálatot is végeztek.

Akármikor is készült az osztrák és magyar termékes felmérés, fontos, hogy legtöbb vizsgált terméknél az összetételben nem volt lényeges különbség, de érzékszervi több az osztrák termék jobb, azaz finomabb volt  mint a magyar társa. (Ugyanakkor voltak olyan termékek, amelyeknél nem volt különbség. Ezek listáját itt találja.)

Márkaszövetség: nonszensz, hogy különbözőek a termékek

A Márkaszövetség már csütörtökön közölte, hogy az eltérő tárolás és lejárati idő vagy a másféle fogyasztói szokások miatt lehet különbség a magyar és osztrák boltokban kapható, ránézésre ugyanolyan márkájú termékek között, nem amiatt mert a rosszabb árut hozzák Magyarországra a multinacionális élelmiszeripari cégek. Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) pedig azt mondta a felmérésre reagálva, hogy vállalatok számára természetesen minden fogyasztó egyformán fontos és gyártási szempontból is hatékonyabb egy üzemsoron, azonos márkanév alatt egyféle terméket gyártani. Ezért alapesetben az azonos néven forgalmazott élelmiszerek minősége, összetétele és íze között nincs különbség.

A Márkaszövetség főtitkára pénteki interjújában azt is elmondta, hogy nincsen kettős mérce a gyártóknál, ha van különbség a különböző országokban forgalmazott termékek között, akkor az a különféle termékváltozatok sajátja, amelyet az egyes országok ízlésére szabtak. "Szakmai nonszensz, hogy ha két élelmiszer ugyanott, ugyanazon a gépsoron, ugyanabból az alapanyagból készül, különböző lesz. Nem különböznek, nem is különbözhetnek" - mondta Fekete Zoltán.

Mit a mond a Lidl és az Aldi?

A többek között a Lidl és az Aldi is megszólalt. Mindkét boltlánc közölte, hogy a több országban forgalmazott saját márkás termékeik nincs különbség a receptúrában és a minőségben a központi beszerzés miatt. A Lidl közölte, hogy a boltjaiban forgalmazott márkatermékek minőségéért és jogszabályi megfelelőségéért a márkaszállítók felelnek, és a márkatermékek receptúrájának nincs beleszólása a Lidlnek.

Az Aldi pedig azt is elmondta, hogy a saját márkás termékek nagy részét neves gyártók gyártják, a minőségi specifikációt és a minőségi követelményeket viszont minden esetben a boltlánc határozza meg, a cég által alkalmazott minőségbiztosítási rendszer miatt pedig többszöri ellenőrzésen esnek át a termékek fejlesztéstől a feldolgozáson át egészen az értékesítésig.

HOZZÁSZÓLÁSOK