Gerrit Marx szerint az EU rendelettervezete a nitrogén-oxidok és mikrorészecskék kibocsátásának csökkentésére „technikailag megvalósíthatatlan”.

Óriási befektetésre és erőfeszítésre lenne hozzá szükség és nem hozna semmiféle tényleges eredményt

– mondta a haszongépjármű-gyártó vezérigazgatója.

Az uniós rendelkezés a tervek szerint 2025. július 1-jétől lépne életbe a személygépkocsikra és a furgonokra, két évvel később pedig a buszokra és a teherautókra is.

Az EU Bizottsága még külön javaslatot is tett szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási határértékek bevezetésére a nehéz tehergépjárművekre vonatkozóan. Eszerint az új nehéz-tehergépjárműveknél 2040-ig 90 százalékkal kell csökkenteni a kibocsátást, az új városi buszoknak pedig 2030-tól zéró kibocsátásúnak kell lenniük.

A belső égésű motor egymás torkának ugrasztotta a tagállami vezetőket

Bár a hivatalos tervek szerint nem került volna szóba a belső égésű motorok gyártásának tiltása 2035-től, mégis ettől volt hangos az Európai Unió márciusi csúcstalálkozójának nyitónapja. Mellette szóba került azért az európai versenyképesség javítása és Ukrajna támogatása is. Bővebben>>>

„Teljes képtelenség” az EURO 7 szabvány

Marx szerint, ha a teherautó- és buszgyártóknak ilyen erőteljesen csökkenteniük kell a kibocsátást, hogy megfeleljenek ennek a jogszabálynak, akkor nincs értelme rövid távon olyan Euro 7-es szabályokat is bevezetni, amelyek a jelenlegi motorokra szigorú korlátokat szabnak, és jelentős beruházásokat igényelnek.

„Teljes képtelenségnek” nevezte az új Euro 7 szabvány bevezetését, amely szerinte a 27 országból álló blokk „diszfunkcionális politikai rendszeréből ered". Véleménye szerint a dízelbotrányt követően Brüsszel szabad utat adott az autóipar bírálóinak.

Egészen durva követelményeket iktatna törvénybe az EU

Az Európai Bizottság javaslatot tett a nulla nettó kibocsátású iparról szóló jogszabályra, amelynek célja a tiszta technológiák uniós gyártásának fokozása, valamint annak biztosítása, hogy az Európai Unió megfelelő eszközökkel rendelkezzen a tiszta energiára való átálláshoz.

A belsőégésű motorok ideje hamarosan lejár

Elmondta, hogy az Iveco vizsgálja a szén-dioxid-mentesítés hosszú távú lehetőségeit és arra a megállapításra jutott, hogy

a meghajtás kizárólagos villamosítása nem a megfelelő technológia a nehéz tehergépjárművek és a nagy hatótávú autóbuszok számára.

Elismerte ugyanakkor, hogy hosszabb távon a belsőégésű motorok ideje valóban le fog járni, de „ahogy azt most az iparra megpróbálják felülről rákényszeríteni, az nem a megfelelő megoldás”.

A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares szintén haszontalannak nevezte az Euro 7 szabványok azon részét, amely a belsőégésű motoros autók kibocsátási határértékeit szigorítja. Az európai autóipar szakmai képviseleti szervezete az ACEA szerint pedig szabvány csak az új autók árait emelné meg mindenféle környezetvédelmi előny nélkül.