Itt az újabb csapás: baj van az orosz olajjal (Frissítve)

Lengyelország és Németország leállította oroszországi olajimportját az energiahordozó szennyezettsége miatt és egyes hírek szerint a csehek is így tettek. Az súlyos gond nem csak a Barátság kőolajvezetéken át érkező olajat, hanem a tengeri exportot is érinti.
Komócsin Sándor, 2019. április 25. csütörtök, 12:08
Fotó: Reuters

Lengyelország és Németország minőségi problémák miatt felfüggesztette az orosz olaj importját a Barátság kőolajvezetéken, ami azt jelenti, hogy a múlt héten feltűnt gond immáron válságos helyzetet okoz a világ második legnagyobb nyersolajexportőrénél - adta hírül a Moscow Times. A behozatal leállítása Lengyelországban a PKN Orlen és a Grupa Lotos, Németországba a Total, a Shell, az Eni és a Rosznyefty finomítóiban okozhat termeléskiesést.

A felfüggesztés nyomán a nyugati vásárlók kártérítési eljárást indíthatnak az orosz szállítókkal szemben, amelyek viszont Transznyeftytől, az oroszországi csőhálózatokat üzemeltető állami monopóliumtól kérhetnek kompenzációt - mondták a hírportálnak nyugati olajkerekedők. Lengyelország esetében egyébként a Pern, a lengyel hálózatot üzemeltető cég közvetlenül áll szemben a Transznyefttyel, amellyel közölte, hogy ideiglenesen leállítja olajvásárlásait.

Nagy a veszély

A Barátság vezetéken naponta egymillió hordó olaj halad keresztül, ami a világ olajfelhasználásának egy százaléka. A csőkígyó északi ága vezet Lengyelországba és Németországba, míg a déli Csehországba, Magyarországra és Szlovákiába. Csehországi vevőkkel is üzletelő kereskedők azt állítják, hogy a csehek is felfüggesztették az olajimportot. Igaz, a fehérorosz vezetéküzemeltető cég szerint a Barátság déli ágában folyik az olaj.

A magyarországi helyzetről érdeklődtünk a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnél, ahol azt a választ kaptuk, hogy ez a szervezet a kőolaj és származékai biztonsági készletezésével foglalkozik. Kereskedelmi tevékenységet nem folytat, így a feltett kérdésére nem tudnak válaszolni. Felkerestük a Mol-t is a kérdésünkkel, ahonnan későbbre ígértek választ.

Mol: eddig azt tapasztaltuk....
Lapunk kérdésére a Mol koradélután az alábbi nyilatkozatot küldte: "Tisztában vagyunk a Barátság kőolajvezeték északi részét érintő minőségi problémával. A vezeték déli szakaszán - Szlovákiában és Magyarországon - a Mol és a Slovnaft több szakaszon, illetve a belépési pontokon is rendszeresen ellenőrzi és méri a kőolaj minőségét. Eddig azt tapasztaltuk, hogy a kőolaj minősége megfelel az előírásoknak. Emellett továbbra is figyelemmel kísérjük a fejleményeket. Ugyanakkor a Mol és a Slovnaft egyeztet a régió kőolajszállításáért felelős hatóságokkal és vállalatokkal."

Lapunk iparági forrásból úgy jellemezte nekünk a helyzetet, hogy "valószínűleg egy átmeneti probléma lehet. A magyar vésztartalék elég 120 napra, ami elégséges idő, hogy az oroszok orvosolják a problémát. Vélhetően nem direkt szabotázsról van szó, hanem valamelyik kistermelő táplált be selejtet a rendszerbe."

Előzmények

A minőségi probléma húsvét előtt jelentkezett, amikor az oroszok szerves kloriddal szennyezett nyersanyagot szállítottak belorusz vevőiknek, amelyek nem tudták felhasználni azt olajfinomítóikban. Ez súlyos gond az országnak, amelynek hatalmas bevételei származnak abból, hogy az olcsón importált orosz olajat feldolgozza és a kőolajszármazékokat piaci áron exportálja. Az említett szennyeződésből a megengedett mennyiség 15-33-szorosát tartalmazza a finomítókat veszélyeztető orosz olaj.

A Transznyefty azt ígéri, hogy a lehető leghamarabb orvosolja a gondot. Egy az orosz energiaipart ismerő informátor azt mondta a Moscow Timesnak, hogy a megoldás a hét végére várható. További orosz források szerint a kormány illetékesei már csütörtökön tárgyalnak a kialakult helyzetről. A hasonló problémák egyébként nem jellemzők az orosz olajiparra, a legutóbbi hasonló szennyezést tíz évvel ezelőtt jegyezték fel.

A tengeren sem

Ugyanakkor nagy lehet a baj, mert nem csupán a Barátság vezetéken áramló olajat érinti, hanem a tengeri exportot is, amelynek a Balti-tenger partján lévő Uszt-Luga kikötő a kiinduló bázisa. Az eddig rendelkezésre álló információk szerint legalább öt szennyezett olajat szállító tankhajó kelt útra ebből a kikötőből, amelyek olyan vevőknek szállítanak, mint az Equinor, a Vitol, a Trafigua, a Glencore és a Total - derült ki kereskedői beszámolókból. További ipari források szerint számos nyugati vásárló visszautasította az Uszt-Lugából érkező olajszállítmányokat.

A vásárlók máris jelezték az orosz eladóknak, hogy kompenzációt várnak a nehézségeikért. Senki sem akarja leállítani az olajfinomítókat Németországban, előbb alacsonyabb teljesítményre állítják át ezeket, majd a tenger felől más forrásból származó olajat fognak használni az üzemeltetésükhöz - mondta egy olajkereskedő. Egy olajfinomító leállítása igen sokba kerülhet, ennél csak egy valami drágább: rendbe hozni a rendszert, amelyet tönkre tesz a döglött nyersanyag.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

gabiiii, 2019.04.26 01:47

Itt a magyarázat:
https://youtu.be/HT4jE5TWlYE?t=190
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zana, 2019.04.25 20:55

Na ruszkibuzik ezek az oroszok.
Mivel ennyien vagytok egy kanyi vasat sem Nyugatról Magyarországnak!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

narancsragacs, 2019.04.25 18:46

@europeer: Csak megnövelték az olaj barátság tartalmát :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2019.04.25 12:18

"az energiahordozó szennyezettsége miatt "
Na, mi történt, piszkos pénz került a Barátság kőolajvezetékbe?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html