A fővárosban újdonságnak számító Trafiboxokat néhány településen csodafegyvernek tartják, nyártól pedig Budapesten is bevetik azokat a gyorshajtók lebuktatására.

A trükkös dobozokban az autósok számára nem látszik, hogy egyáltalán van-e sebességmérő, illetve az is előnyük az utak fölé szerelt fix készülékekkel szemben, hogy a Trafiboxok forgathatók, vagyis a kétirányú forgalmat is képesek ellenőrizni.

Számos budapesti kerület a forgalom lassításán dolgozik a saját területén a közlekedési balesetek csökkentése érdekében – írja a Vezess.hu.

Négy fő módszerben hisznek a fővárosi önkormányzatok: traffipax, Trafibox, sebességkorlátozás táblával és fizikai lassító útelemekkel. Eltérnek a vélemények abban, melyiket tartják hatékonyabbnak.

Komoly trafipax-hálózat épül

„Önkormányzatunk hét helyszínen telepít fix sebességmérő készülékeket saját forrásból a BRFK-val együttműködve” – közölte Gyülvészi András, a II. kerületi polgármesteri hivatal közösségi kapcsolatok igazgatója. Már elindították a traffipaxok beszerzését, „előreláthatólag június elején” tudják telepíteni a készülékeket.

Ezeken a II. kerületi pontokon óvakodjanak kapják lencsevégre a szabálytalankodókat:

  • Árpádfejedelem útja 12.
  • Hidegkúti út 128.
  • Kapy út 40.
  • Máriaremetei út 132.
  • Nagykovácsi út 4.
  • Törökvész út 31.
  • Zöldlomb utca 24.

Erre a kerületre nem jut elég trafipax

A II. kerület méretétől alig tér el, de merőben más adottságokkal rendelkezik a XVIII. kerület, amelyben szintén új sebességmérő jelenik meg hamarosan a Gyömrői úton. Kőrös Péter alpolgármester szerint „ennél azonban lényegesen többre lenne szükség”.

A kerületi rendőrkapitányság állományában egy darab mozgó traffipax van, viszont több mint 300 kilométer úthálózat, amihez az alpolgármester szerint lényegesen több mérőeszközre és állományra lenne szükség. Addig is, amíg nincs elég traffipax, fontolgatják a trafiboxok kitelepítését.

Az I. kerület vezetése már elkezdte az egyeztetéseket a kerületi rendőrkapitánysággal és a Fővárosi Önkormányzattal, mivel a kerületükben „a gyorshajtás jellemzően a nagyobb, fővárosi kezelésű utakon jelenik meg”.

A beruházás képviselő-testületi döntés előkészítését igényli, mivel egy-egy Trafibox telepítése 10 milliós nagyságrend, miközben a bírság nem önkormányzati bevétel

– közölte a Budavári Önkormányzat.

Egyelőre a részletek kidolgozása zajlik, hamarosan kijelölik a Trafiboxok pontos számát és helyét.

Szaporodnak a 30-as táblák

Minden budapesti kerületben vannak évtizedek óta 30-as táblával ellátott utcák, azonban Karácsony Gergely főpolgármester közlekedésbiztonsági koncepciója nyomán mostanában egyre több kerület kezdi kiterjeszteni ezeket a zónákat.

  • A VI. kerület összes utcájában tervezik a 30-as zónákat, ahol nem jár BKK.
  • A XIII. kerület vezetése azt ígéri, hogy a 2022. évben elvégzett forgalomtechnikai felülvizsgálat eredménye alapján a Róbert Károly körút – Vágány utca – Dózsa György út – Dráva utca – Duna által határolt tömbben idén minden eddig kimaradt utcában 30-as maximális sebességkorlátozás vezetnek be.
  • Az I. kerület is újabb utcákat tervez kitáblázni, jelenleg a terveken dolgoznak.
  • Kőrös Péter, XVIII. kerületi alpolgármester közölte, a kerület saját kezelésében lévő mintegy 220 kilométer úthálózat több mint 70 százaléka 30-as övezet. Folyamatosan vizsgálják ennek bővítési lehetőségét. 
Azonban tapasztalatunk az, hogy a zónák kijelölése önmagában nem lassítja érdemben a forgalmat. Ezt a hatást mechanikai forgalomlassító eszközökkel igyekszünk elérni (fekvőrendőr, virágláda, kiemelt kereszteződés). Meglátásunk szerint azonban a forgalom tényleges lassítása a jogalkotó és a rendőrség feladata. Ehhez azonban utóbbinak sem technikai eszköze, sem létszáma nincs elegendő

– tette hozzá a XVIII. kerületi alpolgármester.