A legnagyobb élelmiszeres láncok profitja jócskán csökkent 2021-ben a frissen közreadott mérlegeik alapján. Ezek szerint sok vélekedéssel szemben nem tolnak minden költségemelkedést a vásárlóra, ezt a piac - ami nem más, mint az árakat árgus szemekkel figyelő vásárló - nem engedi meg. A sokkal drágábból már kevesebbet vesz.

Nem sokat változhatott, hogy ezek az élelmiszer kereskedelmi láncok a legnagyobbak, bár két hiányzó még van. A Lidl és a Tesco üzleti fordulónapja nem december 31., így ők két hónap csúszással teszik közzé mérlegeiket. Az Auchan pedig késlekedett egy kicsit, bejegyzésünk zárásakor még nem leltük meg a nyilvános beszámolójukat. 

Végül a két járványos esztendőről az kerekedik ki, hogy az időszak eleje 2020-ban jó nagy spájzolásokkal kezdődött, de utána jöttek a korlátozás sorozatok (bár ezeknek az üzletek kinyitottak, szemben az iparcikkes boltokkal, de például korábban bezárni már igen, a négyzetméter szabályról nem is beszélve), így csínján kellett bánni az árcédulákkal - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. Többet költöttek ugyan a vásárlók, de a 2021 második félévétől felfutó élelmiszerdrágulás óvatosabbá és válogatósabbá tette őket. (A Penny és az Aldi 2021-es eredményeiről szóló cikket itt olvathatja.) 

A legszembetűnőbb változás, a csökkenő adózás utáni eredmény oka egyértelműen a költségemelkedés, főleg a beszerzésben, de a bolti dolgozóknak is többet kellett fizetni a visszaköszönő munkaerőhiány közepette. Az élelmiszerpiacon a legkínzóbb a beszerzés drágulása, látszik is a már a napfényre merészkedő áruházláncok eredményeiből. A foglalkoztatottak száma nőtt mindenkinél.

A magyar láncok sajátosságai merőben mások, például szervezetten ügyködnek a nagykereskedéseikben is, így látva el részben a saját boltjaikat, így forgalmi adataiknak tartalma eleve más. Nem szerencsés és nem is lenne megalapozott egy sorba állítani őket az előbbi láncokkal.