A hajózási társaságok nem hajlandóak tankereket megtölteni az orosz nyersolaj fő fajtájával, amelyet az iparági szaknyelvben Urals-olajnak neveznek - mondták kereskedők és hajózási vezetők a WSJ-nek.

Az árupiaci kereskedőházak eközben azért küzdenek, hogy a bankokat rávegyék, hogy az Urals szállítmányokat akkreditívekkel finanszírozzák - ez a kereskedelmi finanszírozás egy formája, amely a nemzetközi kereskedelem kerekeit mozgásban tartja. Néhány finomító vállalat pedig kerüli az orosz nyersolajat, amelyet normális esetben benzinné, gázolajjá és repülőgép-üzemanyaggá alakítanának.

A kereslet hiánya az orosz olaj árát is nyomasztja. A kereskedők szerint az Urals árengedménye a Brent nyersolajhoz képest most akár tízszer nagyobb, mint általában. Lényegében tehát miközben a Brent és a WTI 7,5 és 5,6 százalékkal emelkedett csütörtökön - előbbi esetében meghaladva a 104 dolláros kurzust -, addig az Urals egyre olcsóbb.

A fő kockázat a szállítmányozók, a finomítók és a bankárok számára, hogy a nyugati szankciók által sújtott orosz nyersolaj megszerzése vagy finanszírozása sokkal nehezebb lenne. Tehát már lényegében most biztosra veszik, hogy ellehetetlenül az orosz olajexport.

"A kulcsszó ma nyilvánvalóan a tartózkodás és az, hogy ne tegyünk semmi olyat, ami a jövőben visszaüthet" - mondta Hugo De Stoop, a világ egyik legnagyobb tankertulajdonosának, az Euronavnak a vezérigazgatója egy interjúban. "Jelenleg nem nyúlunk olyan rakományhoz, amely Oroszországhoz kötődik" - magyarázta a helyzetet.

De Stoop elmondta, hogy a lépés elővigyázatosságból történt, amíg az Euronav nem tisztázza a nyugati kormányok által bevezetett szankciós rendszereket. További aggodalomra ad okot a biztonság, mivel volt már olyan szállítóhajó, amelyet Ukrajna csütörtöki lerohanása óta rakétatalálat ért. A török Yasa Shipping által üzemeltetett és a Cargill árupiaci óriáscég számára bérelt ömlesztettáru-szállító hajót eltalálta egy lövedék, amikor elhagyta az ukrajnai Odessza kikötőjét - jelentette a TradeWinds tengeri kereskedelmi szakportál.

"Jelenleg nem nagyon hajlunk arra, hogy hajókat küldjünk a Fekete-tengerre" - mondta De Stoop.

Az Unipecnek, a kínai Sinopec olajipari óriáscég kereskedelmi ágának csütörtökön gondjai voltak azzal, hogy olyan hajót találjon, amely átvenné az orosz nyersolajszállítmányát, amelyet már kifizetett. 

"A korlátozások nagyon súlyosak lesznek. Arra számítunk, hogy a legtöbb európai bank kivonul az Oroszországból származó nyersanyagok finanszírozásából. Leállítják a hitelleveleket, általában az orosz nyersanyagok felé irányuló finanszírozást" - mondta Igho Sanomi, a Taleveras energiakereskedő cég alapítója a WSJ-nek.

A finomítók számára nehezítő tényező, hogy az általuk most vásárolt olajrakományokat több hét múlva szállítják le és fizetik ki. Ez azt jelenti, hogy a raktérben maradhatnak az Urals-szállítmányok, amikor aztán szankciókat vetnek ki az oroszokra. A piaci szereplők már az inváziót megelőző hetekben visszavettek és alternatív nyersolajforrásokat kerestek.

Az Ukrajnával kapcsolatos legfontosabb híreket ezen a linken olvashatja.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!